Trinity
Under Trinitys snart 18 år som grupp har vi har hittat ett koncept, ett uttryck och ett samspel som verkar gå hem hos i stort sett alla – gamla som unga, hos vana jazzlyssnare och ovana.
Det som publiken oftast nämner efter en konsert är samspelet och spelglädjen, hur roligt det är inte bara att höra utan också att se oss. Det speglar ganska väl det faktum att vi under dessa år har spelat ihop oss allt tätare och att vi fortfarande har otroligt kul när vi spelar ihop. Lekfullheten och spontaniteten finns alltid där som ett bärande inslag i framförandet och vi strävar hela tiden efter att utveckla gruppen musikaliskt.
Utöver det lägger vi stor vikt vid själva inramningen – ett väl avvägt program, genomtänkt presentation och även en visuellt estestisk image på scen. Därmed inte sagt att musiken är lika tillrättalagd – den kan skifta från den mest smäktande ballad till ursinnigt råsväng, och med tre uttrycksfulla och personliga solister blir det alltid en upplevelse för både öron och ögon.
Skolkonserter har på senare år blivit ett bestående inslag i vår verksamhet, och det har visat sig vara kul och givande både för oss och eleverna.
Skolkonserter
Det är sällan barn idag möter jazzmusik i deras vardag, i medieutbudet eller genom den musik som spelas i hemmet. På många sätt är det inte så konstigt – det var länge sen jazz hade sin storhetstid som den tidens pop- och dansmusik, och på många sätt kan jazz som musikform vid första anblicken vara svårare att ta till sig. Det finns dock aspekter av jazz som gör det extra intressant just för barn.
Vi vill visa att jazz kan vara ett otroligt kul sätt att spela ihop. Där man skapar något tillsammans i stunden och där leken är en naturlig del av utövandet. Vi vill presentera en musikform som för oss är en enorm glädjekälla och som många av eleverna inte vet så mycket om. Vi hoppas också att det leder till ett ökat intresse för musik i allmänhet.
Konserterna har ett upplägg där vi varvar att spela utvalda låtar med att prata med eleverna om musik och om oss själva, och att på ett enkelt och lekfullt sätt, t ex med barnvisor eller andra lätt igenkännbara melodier (från Mello o d) , ge en introduktion till improvisation och dylikt.
Eleverna har på våra skolkonserter oftast varit mellan 8 och 12 år men det har även fungerat för högstadieelever. Vi har spelat både i klassrum och aula. Mindre grupper möjliggör mer interaktion med barnen vilket är önskvärt.
Jazz för de yngsta och de äldsta
Vi har sedan 2013 jobbat med skolkonserter på olika sätt. 2014 skapade vi konceptet “Jazz för de yngsta och de äldsta” i ett projekt med Kulturrådet för att göra konserter på skolor och äldreboenden och vi har sedan dess uppburit stöd för att genomföra den här typen av verksamhet.
Länsmusik
Vi har också gjort skolturnéer i samarbete med olika länsmusikorganisationer. Hösten 2016 gjorde vi en turné med Västmanlandsmusiken med skolkonserter samt en del offentliga konserter. Året innan gjorde vi en turné med länsmusiken i Dalarna.
2016 var vi i Östra Husby utanför Norrköping. Där, i bygdegården, anordnade vi två konserter. Den första, på förmiddagen, var en skolkonsert som arrangerades i samarbete med Norrköpings kommun. Den andra, på kvällen, var en offentlig konsert som arrangerades i samarbete med bygdegårdsföreningen. Det exemplifierar bra det vi ser som en väldigt positiv sidoeffekt av detta – att möjliggöra fler samarbeten i samband med konserter.
Sveriges radio var också där och gjorde ett reportage. Se länken nedan
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6420323
Kommande aktiviteter
Låter det intressant? Hör av er! Vi är också öppna för att diskutera nya idéer och uppslag.
Andreas Hellkvist
andreas@trinityjazz.se
070-9840244