Gymnasieskolor

Trinity går 2016 in på sitt elfte år som grupp. Det samlade intrycket från dessa år är att vi har hittat ett koncept, ett uttryck och ett samspel som går hem hos i stort sett alla – gamla som unga, hos vana jazzlyssnare och ovana.
Det som publiken oftast nämner efter en konsert är samspelet och spelglädjen, hur roligt det är inte bara att höra utan också se oss. Det speglar ganska väl det faktum att vi under dessa år har spelat ihop oss allt tätare och att vi fortfarande har otroligt kul när vi spelar ihop. Lekfullheten och spontaniteten finns alltid där som ett bärande inslag i framförandet och vi strävar hela tiden efter att utveckla gruppen musikaliskt.

Utöver det lägger vi stor vikt vid själva inramningen – ett väl avvägt program, genomtänkt presentation och även en visuellt estestisk image på scen. Därmed inte sagt att musiken är lika tillrättalagd – den kan skifta från den mest smäktande ballad till ursinnigt råsväng, och med tre uttrycksfulla och personliga solister blir det alltid en upplevelse för både öron och ögon.

Skolkonserter

Skolkonserter av olika slag har de senaste åren blivit ett stående inslag i vår verksamhet, bl a i kulturrådsprojekt och i samarbete med olika länsmusikorganisationer. Vi har spelat för i stort sett alla årskurser, och upplägget blir naturligtvis lite olika beroende på ålder och inriktning. Här följer en presentation av konserter för gymnasier eller högre med musikinriktning.

Trinity har, som nämnts ovan, varit verksamt i mer än tio är, och vi har hittat vårt sätt att jobba, både konstnärligt och rent praktiskt. Vi känner att det är värdefullt att dela med oss av detta till blivande musiker, att kunna ge en närbild av hur vi spelar och jobbar ihop och även prata om musikerlivet i allmänhet.

En annan aspekt som är intressant att ta upp är att vi tre i Trinity representerar tre olika men vanliga kategorier av professionella musiker. Karl Olandersson, som spelar trumpet, är heltidsmusiker med anställning i Musikalliansen och har gått musikerlinjen på Musikhögskolan i Stockholm. Ali Djeridi, på trummor, är också utbildad på Musikhögskolan i Stockholm och kombinerar deltidsjobb som lärare med musikerlivet. Andreas Hellkvist, på Hammondorgel, är inte formellt utbildad vid Musikhögskola och har kombinerat musikerlivet med deltidsjobb som programmerare. Vi kan därför ge en bred samlad bild av hur musikerlivet kan te sig, vilket ofta är värdefullt för musikstudenter som ofta står inför många val och funderingar om framtiden.

Vi pratar också om våra instrument, varför vi valt dem och om annat som känns viktigt. Sist brukar också ägna en stund speciellt åt Hammondorgeln som Andreas spelar på, eftersom många ofta är nyfikna spå det. Idag finns hammond-soundet lite överallt, och de flesta syntar och keyboards har sina varianter av det. Vi tycker att det är viktigt att visa var ursprunget till detta sound är så Andreas brukar därför spela på sin vintageorgel, Hammond B3, och göra en liten demonstration.

Vi har under 2015 bl a gjort denna typ av konserter på Musikkonservatoriet i Falun och på De Geer-gymnasiet i Norrköping. Upplägget var har varit lite olika. Ibland spelar vi först och pratar sen, ibland varvar vi prat och musik. Det görs upp i samråd med arrangören.

Vi hoppas att vi får nöjet att jobba med er!

Bilder

Video